طب اسلامیگیاه شناسی

خواص و جایگاه سبزی تره در طب اسلامی

بی گمان تره یکی از سبزی های اصلی است که مردم در بیشتر کشورها آن را انتخاب می کنند، لیکن از نگاه آنان، تره فقط سبزی و یک ماده غذایی است و به عنوان دوایی که با آن بیماری را درمان کنند مطرح نیست.

در حالی که روایات نشان میدهد که تره دواست و برخی بیماری ها را درمان می کند، به ویژه بیماری های خونی را نظیر کم خونی و خون ریزی و امثال آن.

کلینی از رسول خدا روایت کرده است که نزد او از تره سخن گفتند.

حضرت فرمود: «کلوا الکراث فان مثله فی البقول کمثل الخبز فی سائر الطعام؛ تره بخورید که در میان سبزیها همچون نان در میان سایر خوراکی هاست».

روایت شده است که نزد رسول خدا از سبزی ها یاد شد، حضرت فرمود: کوهان سبزیها و سر آنها، تره است و برتری آن بر سایر سبزی ها به سان برتری نان بر سایر چیزهاست و در آن برکت است و تره سبزی من و سبزی پیامبران پیش از من است و من آن را دوست می دارم و می خورم و گویی من به برگ های آن در بهشت می نگرم که به زیبایی و سرسبزی میدرخشند».

همچنین مطالعه نمایید
خواص روغن بنفشه در طب اسلامی

خواص تره در روایات:

1- خشبو کننده دهان

2- امان از جذام

3- باد را دور میکند

4- از بین بردن بواسیر

5- درمان بیماری کم خونی

6- درمان قطع نشدن خون عادت ماهانه

7- درمان بیماری طحال

روایات خواص سبزی تره

1 و 2- کلینی و برقی از فرات بن احنف روایت کرده است که گفت: از امام صادق ع درباره تره پرسیدند،

حضرت فرمود: «آن را بخور که در آن چهار خصلت است: دهان را خوشبو می کند، باد را بیرون می راند، بواسیر را قطع میکند و امان از جذام (خوره) است».

3- باد را دور می کند، مقصود بادهای درونی است و ممکن است مقصود، عموم التهاب ها باشد. زیرا که باد و بادها در روایات به معنای التهاب هاست و در این صورت، التهاب های دهان و حتى التهاب لوزتین را از میان می برد و به همین سبب، بوی بد دهان را برطرف می کند..

همچنین مطالعه نمایید
فواید ماه رمضان در طب اسلامی

4- در روایتی آمده است: «تره بواسیر را قطع میکند». در روایتی دیگر آمده است: «تره برای بواسیر خوب است». یعنی ریشه بواسیر را درمان میکند، حتی اگر خون ریزی هم نداشته باشد.

5- برقی از سلمه روایت می کند که در مدینه سخت بیمار شدم و خدمت ابوالحسن ع آمدم. حضرت فرمود: «أراک مصفره؛ تو را زرد رنگ می بینم». عرض کردم: آری. فرمود: «کل الکراث فأکلته فبرات؛ تره بخور و من هم تره خوردم و بهبود یافتم». این حدیث نشان میدهد که تره. خون را افزایش میدهد و بیماری کم خونی را درمان می کند.

7- روایت شده است که جوانی خدمت ابوالحسن از بیماری خود شکایت کرد و گفتند که او بیماری طحال دارد.

حضرت فرمود: «اطعموه الکراث ثلاثه أیام، او را سه روز تره بخورانید».

راوی گوید: او را سه روز تره خوراندیم و خون بند آورد و آن جوان بهبود پیدا کرد

از این روایت به دست می آید که در طحال آن جوان نابسامانی به وجود آمده است: یا التهاب پیدا کرده یا آماس نموده و بر اثر آن از مخرج غایط خون می آمده است. از این رو، امام فرموده که درمان او تره است و روش درمان همچنین است که به مدت سه روز تره بخورد. در روایتی آمده است که درمان طحال، تره سرخ کرده با روغن است.

در روایتی آمده است که مردی به امام باقر ع از درد طحال شکایت کرد و گفت: آن را با هر دارویی درمان کرده و نتیجه ای نگرفته است و هر روز بدتر می شود تا آنجا که نزدیک است جانم را از دست بدهم. حضرت فرمود: «تره را با قیمت تکه ای از نقره هم که شده بخر و آن را با روغن عربی خوب سرخ کن و سه روز آن را به کسی که گرفتار این درد است بخوران که اگر چنین کند، با خواست خداوند بهبود خواهد یافت».

همچنین مطالعه نمایید
مرکب چهار- حب البلسان _ طب اسلامی

نحوه مصرف

1- خوب است که تره را بشویند، به ویژه تره‌ای که چیده میشود و از اطراف به شهرها منتقل می گردد و پس از مدتی به دست مصرف کننده می رسد

از یونس بن یعقوب روایت شده است: « ابوالحسن ع را دیدم که تره را با ریشه اش می برد و آن را با آب میشوید و میخورد».

2- بهتر است که ریشه و سر تره سفید بریده شود، زیرا از امام صادق ع  روایت شده است: «ریشه آن را قطع کن و سرش را به دور افکن». این روایت با چند طریق نقل شده است و ممکن است معتبر هم باشد. با این روایت، روایت پیشین ناسازگاری ندارد که می گفت: «امام ابوالحسن ع را دیدند که ریشه تره‌ را می برد و آن را با آب می شوید و می خورد، زیرا این در حالتی ویژه است.

3- روایت شده است: «امیرالمؤمنین ع تره‌ را با نمک کوبیده میخورد».

4- از امیرالمؤمنین صلى الله علیه وسلم نقل شده است: «او با رسول خدا خرما و تره‌ خورده است»

نهی از خوردن تره !!!

5- روایت شده است: رسول خدا از خوردن تره‌ نهی فرمود. امام صادق ؟ فرمود: «به این دلیل نهی کرد که فرشته بوی آن را احساس میکند». این سخن به آن معناست که خوردن آن هنگام نماز، سزاوار نیست.

منبع:
دراسه فی طب الرسول المصطفی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن